Program wychowawczo – profilaktyczny
Program wychowawczy został stworzony w celu realizacji fundamentalnych wartości. Pragniemy wykorzystać każdą, nawet najkrótszą chwilę na pracę nad rozwojem poznawczym oraz emocjonalno-społecznym dzieci. Chcemy je wspomagać i ukierunkowywać zgodnie z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi, dlatego też określiłyśmy główne zasady funkcjonowania naszych wychowanków zarówno w przedszkolu jak i poza nim.
CELE OGÓLNE:
– ukierunkowanie rozwoju dziecka z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb i możliwości oraz wspomaganie go,
– kształtowanie prawidłowych postaw funkcjonowania w grupie,
– rozwijanie postaw prozdrowotnych,
– kształtowanie umiejętności zabawy i pracy w grupie w trakcie zajęć,
– uświadomienie dzieciom swoich praw i obowiązków,
CELE SZCZEGÓŁOWE:
– wspieranie twórczych działań dziecka w różnych dziedzinach aktywności,
– kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno-zdrowotnych,
– rozbudzenie zaciekawienia poznawanym światem,
– stwarzanie poczucia bezpieczeństwa własnego i innych,
– kształtowanie postaw moralnych: kultura osobista, życzliwość, uprzejmość, prawdomówność,
– kształtowanie czynności samoobsługowych,
– wdrożenie do przestrzegania zasad warunkujących bezpieczeństwo,
SPOSOBY REALIZACJI:
– pogadanka,
– zabawy tematyczne, grupowe, dydaktyczne,
– piktogramy,
– prace plastyczne,
– opowiadania.
FORMY NAGRADZANIA:
– pochwała wobec grupy,
– pochwała indywidualna,
– pochwała przed rodzicami,
– drobna nagroda rzeczowa: naklejka, odznaka uznania, dyplom.
ZASADY- CELE I SPOSÓB REALIZACJI
Zasada | Sposób realizacji | Cele |
---|---|---|
Chodzimy po sali | chodzimy wolno | dziecko biega tylko w czasie zajęć sportowych i na placu zabaw |
uważamy na dzieci siedzące na dywanie | reaguje na komunikat „Stop”, światło czerwone itp. | |
w przedszkolu chodzimy, na placu zabaw biegamy | potrafi nazwać konsekwencje dla zdrowia i bezpieczeństwem jeśli nie będzie przestrzegać zasady | |
omijamy budowle innych dzieci oraz zabawki, którymi się bawią | ||
biegamy tylko na zajęciach jeśli Pani wyda takie polecenie | ||
Uczestniczymy w zajęciach | słuchamy, co Pani mówi i wykonujemy polecenia | dziecko respektuje prawo do wypowiedzi innych bez przerywania |
staramy się uczestniczyć w zajęciach | stara się uczestniczyć w zajęciach i wie, jak się zachować w ich trakcie | |
nie przerywamy w trakcie czytania, śpiewania | wykonuje polecenia | |
powtarzamy to, o co poprosi Wychowawca | potrafi skupić się, wyciszyć, by lepiej przyswajać wiedzę | |
jeśli ktoś mówi, nie przerywamy, czekamy aż skończy opowiadać | ||
Wychodzimy z sali | z sali wychodzimy za zgodą nauczyciela/wychowawcy | dziecko wie kiedy może wyjść z sali |
wychodzimy w celu umycia rąk, skorzystania z toalety, kiedy wychodzimy na spacer | wie, że należy zapytać o wyjście nauczyciela/ wychowawcę | |
Jemy posiłek | posiłek spożywamy w spokoju | dziecko wie jak należy zachować się przy stole |
posługujemy się sztućcami w sposób bezpieczny | dziecko wie jakich zwrotów grzecznościowych należy używać w czasie spożywania posiłku | |
po skończonym posiłku odchodzimy od stołu cicho, odsuwając lekko krzesło i mówiąc „dziękuję” | ||
Bawimy się zabawkami | nie przeszkadzamy sobie nawzajem np. nie wyrywamy innym zabawki | dziecko wie jak używać zabawek |
po skończeniu zabawy odkładamy zabawkę na miejsce | potrafi poczekać aż kolega/koleżanka skończy się bawić | |
nie niszczymy zabawek: nie rzucamy, nie kopiemy, nie chodzimy po zabawkach | potrafi być cierpliwy | |
nie niszczymy zabawek: nie rzucamy, nie kopiemy, nie chodzimy po zabawkach | dziecko bawi się tak, aby nie przeszkadzać innym | |
szanuje zabawki | ||
Bawimy się razem | przestrzegamy reguł w trakcie wspólnej zabawy | dziecko staje się koleżeńskie |
zapraszamy innych do zabawy | wie, że wspólna zabawa jest czymś przyjemnym | |
pomagamy sobie | potrafi zastosować zwroty grzecznościowe „proszę, dziękuję” | |
zwracamy się do siebie po imieniu | rozumie potrzebę rozstrzygania sporów bez agresji fizycznej i psychicznej, | |
odzywamy się miło, kulturalnie | ||
nie popychamy innych | ||
Wychodzimy na spacer | nie oddalamy się, | dziecko wie jak należy zachować się na ulicy, przy przejściu dla pieszych, |
słuchamy poleceń wychowawcy/nauczyciela, | reaguje na polecenia wychowawcy np. zatrzymaj się, stop, ustawiamy się w pary, | |
chodzimy parami, pilnujemy kolejności | rozumie konsekwencje nie stosowania zasady | |
przestrzegamy zasad ruchu drogowego |